سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش، فراوان است و کردار، اندک . [امام علی علیه السلام]
امروز: پنج شنبه 103 اردیبهشت 6

آموزش مجازیآموزش مجازی چیست: 

مفهوم آموزش مجازی از آموزش کاملا سنتی یعنی کتاب شروع می شود و تا آموزش کاملا الکترونیک ( روی شبکه ) ادامه میابد . ویژگی روش سنتی در این است که فراگیرنده هرگاه به رایانه دسترسی داشته باشد می تواند با استفاده از کتاب درس بخواند و به محض دسترسی و اتصال به شبکه اینترنت به آموزش خود از این طریق ادامه دهد .

آموزش مجازی ابعاد مختلفی دارد که از جمله نمونه های آن موارد زیر است

الف: دانشگاه مجازى 

  یکى از بهترین و آماده ترین زمینه هاى گسترش آموزش الکترونیکى در سطوح بالاى آموزشى یعنى در بخش آموزش عالى است. در شرایط کنونى که در جامعه ما هنوز مقدمات توسعه و کاربرد یادگیرى الکترونیکى و آموزش مجازى در سطوح تحصیلى ابتدایى و متوسطه فراهم نیست مراکز آموزش عالى مناسب ترین زمینه براى گسترش این نوع آموزش است. امکانات موجود به ویژه مسئله دانش زبان خارجى، آشنایى با ابزار الکترونیکى، تجربه بهره گیرى از اینترنت، داشتن رایانه و نظایر آنها شرایطى را به وجود آورده است که اجراى برنامه هاى آموزش مجازى را در این بخش ساده تر و در شرایط تا حدود زیادى امکان پذیر مى سازد. برخى از مراکز علمى کشور در شرایط کنونى توان و امکان اجراى برنامه هاى آ موزش مجازى را در حد چند رشته و یا حتى یک دانشکده دارا است

ب : کتابخانه و کلاس مجازى

یک کتابخانه جامع الکترونیکى تمامى اطلاعات لازم را در اختیار کلیه مراکز آموزشى قرار خواهد داد بدون آنکه لزومى به احداث یک کتابخانه و حضور فیزیکی در محل کتابخانه باشد. با انتخاب بهترین مطالب آموزشى، بهترین کتاب ها و ارزنده ترین کتابخانه در دسترس همگان قرار خواهد گرفت . تجدیدنظر و تغییرات نیز در کوتاه ترین زمان با کمترین هزینه و در گسترده ترین سطح صورت مى گیرد. تجهیز مراکز آموزشى به کتابخانه مجازى بزرگترین گام در نهضت آموزش مجازى خواهد بود. کتابخانه مجازى قلب نظام آموزشى الکترونیکى و ساختمان مرکزى سامانه آموزش مجازى است. با وجود کتاب و کتابخانه مجازى دایر کردن کلاس مجازى امکان پذیر مى شود. طبعاً هر کلاس نیازمند وجود یک معلم و مربى نیز هست. طبیعى است معلم نیز خود معلم مجازى باشد. معلم مجازى همچون کتاب مجازى در آن واحد در دسترس تعداد زیادى آموزنده قرار مى گیرد. نقش معلم سنتى در این نوع آموزش به نقش ناظر، همراه، مشاور و راهنما یا به عبارتى آموزیار تغییر مى کند.

در کلاس مجازى آموزگار، کتاب، تخته سیاه و کتابخانه در فضاى مجازى قرار دارد که هر دانش آموزى مى تواند به آنها دسترسى داشته باشد. پرسش و پاسخ، رفع اشکالات، امتحان و ارزشیابى نیز از طریق مجازى و در زمان واقعى قابل انجام گرفتن است. این تغییر نقش معلم از یک سو و نیاز به آموزگار مجازى از سوى دیگر ایجاب مى کند که طرح جداگانه اى براى تربیت آموزگار مجازى و آموزیار حضورى نیز برنامه ریزى و اجرا شود. کلید موفقیت برنامه آموزش مجازى و الکترونیکى در گرو وجود آموزگار مجازى ماهر و پرتوان است.

دروس آموزش مجازى به کمک بهترین استادان هر درس تالیف مى شود. استادان با در نظر گرفتن تمام شرایط و حالات تدریس درس در کلاس، به تالیف دروس مى پردازند و تمام متون، یادداشت ها، جزوات و صحبت هاى استاد، به صورت پویانمایى تحت وب قرار مى گیرد. براى این کار، تیمى متشکل از متخصصان کامپیوتر، در کنار استاد به اجراى طرح مى پردازند.

حال در اینجا به برخی از مزیت های آموزش مجازی اشاره می کنم .

مزایاى آموزش مجازى :

آموزش مجازى با رهایى از محدودیت هاى زمانى و مکانى داراى مزایاى بسیارى است به نحوى که استفاده از آن به اثربخشى بیشتر آموزش مخاطبان کمک خواهد کرد. برخى از مهمترین دستاوردهاى آموزش مجازى به این شرح است:

- امکان ارائه دروس در محیط چندرسانه اى به صورت تصویر، متن، انیمیشن و غیره که نتیجتاً منجر به افزایش کیفیت یادگیرى و آموخته هاى دانش آموزان و دانشجویان خواهد شد.

 - سهولت دسترسى به حجم بسیار بالایى از اطلاعات و دانش هاى موجود در جهان در هر زمان و مکانی.

- دسترسى سریع و به موقع به اطلاعات در زمان بسیار اندک و صرفه جویى در زمان از جمله مزایاى این روش است. به ویژه در شهرهاى بزرگ که ایاب و ذهاب تا دانشگاه ، مدت زمان زیادى طول مى کشد.

- کاهش برخى هزینه هاى آموزشى از دیگر مزایاى استفاده از این نوع آموزش است به گونه اى که متخصصین صنعت معتقدند، جایگزینى سیستم هاى آموزشى مبتنى بر تکنولوژى به جاى انواع سنتى آنها باعث کاهش چشمگیر هزینه ها در حدود ?? تا ?? درصد مى شود و قسمت عمده این موضوع به عدم لزوم جابه جایى براى استاد و یا دانشجو برمى گردد.

- از مزایاى این نوع آموزش مى توان به دانشجومحور بودن آن اشاره کرد. برخلاف روش هاى سنتى که استاد مرکزیت دارد، در روش آموزش مجازى، دانشجو مرکز ثقل همه چیز بوده و این روش به دانشجو کمک مى کند از محیط هاى سنتى کلاس خارج شود.

 - بالا بردن کیفیت، دقت و صحت مطالب درسى و علمى

- ارتقاى علمى دانش آموزان و دانشجویان

- حذف تاثیر منفى عوامل همچون دورى، وضعیت بد جغرافیایى و امنیت کم

- استفاده از معلمان و اساتید باتجربه در مناطق مختلف

- عدم نیاز به جابه جایى استادان، معلمان و مربیان از یک منطقه به منطقه دیگر


 نوشته شده توسط حامد عزیزخانی در چهارشنبه 87/5/16 و ساعت 2:0 عصر | نظرات دیگران()
 لیست کل یادداشت های این وبلاگ
چه سعادتی ، همایش پارسی بلاگی ها
اولین پست وبلاگ کاخ سفید
عید ولایت مبارک
دومین کنفرانس شهر الکترونیک ایران
امنیت اطلاعات در شهر الکترونیکی
شهر الکترونیکی به بنگاه دانایی نیاز دارد
اولین جشنواره وبلاگ نویسی روانشناسی
بررسی کارکردهای آموزشی و پژوهشی وبلاگها
چگونه در سایت یا وبلاگ خود امکان خرید اینترنتی ایجاد کنیم
1200 میلیارد تومان صرفه جویی سالا نه با پرداخت الکترونیکی قبض ها
چهارمین همایش روابط عمومی الکترونیک برگزار می شود
اطلاعیه مهم شهر نوشت
زندگی الکترونیکی خوب یا بد؟
خطرات زندگى الکترونیکى
مزایای الکترونیکی بودن
[همه عناوین(67)]

بالا

طراح قالب: رضا امین زاده** پارسی بلاگ پیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ

بالا