سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بسا کس که با نیکویى بدو گرفتار گردیده است و بسا مغرور بدانکه گناهش پوشیده است ، و بسا کس که فریب خورد به سخن نیکویى که در باره او بر زبانها رود ، و خدا هیچ کس را نیازمود چون کسى که او را در زندگى مهلتى بود . [ و این گفتار پیش از این گذشت ، لیکن اینجا در آن زیادتى است سودمند . ] [نهج البلاغه]
امروز: شنبه 103 اردیبهشت 1

خطرات زندگی الکترونیکیدستاوردهاى زندگى الکترونیک در سرعت بخشى و خدمت رسانى و افزایش دقت عمل در کارهاى گوناگون امکان پذیر نیست ولى این پدیده نیز مانند همه دستاورد هاى بشرى همواره دو کفه ترازو دارد که با بالا رفتن یکى، دیگرى رو به پائین میل خواهد کرد. کفه منافع و کفه مضرات. منافع و ویژگى هاى مثبت زندگى الکترونیک از جمله مباحثى است که نیازى به اثبات و تفصیل ندارد و یا کفه مثبت آن به عینه براى همگان لمس شدنى است ولى آن کفه مضرات است که از چشم بسیارى پنهان خواهد ماند. این مضرات شامل موارد زیر است:


1. دکوراژه الکترونیک: اولین عارضه در دکوراژه کردن آدمى که از قضا اندام فیزیکى کاربران را مورد تهدید قرار مى دهد، کار مداوم با ابزار الکترونیک است که ارمغان زندگى مدرن و عجین شده با E است.
به عنوان مثال مى توان از مشکلات بینایى ، دردهاى عضلانى، درد مچ دست، خمیدگى پشت و دردهاى موضعى در نزد اغلب کاربران کامپیوتر و اینترنت نام برد که هر روزه بر شمار آنها افزوده مى شود.
2.انزواى الکترونیک: فردگرایى از دیگر آسیب هاى زندگى الکترونیکى است که در بطن خود به تدریج ایجاد حصارى براى فرد خواهد کرد که گریز از آن به سادگى میسر نخواهد بود. زندگى الکترونیک خاصیت بى نیازى را در آدم ها افزایش و در عوض تعامل طبیعى در روابط اجتماعى را به شدت خواهد کاست.
تنهایى ناشى از طبیعت کار با وسایل و ابزار الکترونیک از جمله رایانه که دنیاى خصوصى و یا مجازى را به ارمغان مى آورد،.( فرد محورى با سنگ بناى دیجیتالى و مدرن با شدت هر چه تمامتر در حال گسترش است. )
3. بمباران اطلاعات الکترونیک: با آمدن اینترنت که به تعبیرى همه چیز را به شکل الکترونیک در اختیار کاربرانش قرار مى دهد و چندین رسانه را به صورت مجتمع در خود گرد آورده است، به شکلى بسیار آرام و خزنده کاربران را دچار خستگى و یا به عبارت بهتر گرفتار سرسام الکترونیک خواهد کرد.
میلیون ها سایت و میلیاردها وبلاگ و تریلیون ها صفحات اینترنتى و موضوعات گوناگون به یک باره در کمین کاربر نشسته و با اشاره اى ده ها صفحه حاوى انواع اطلاعات راست و دروغ به سمت استفاده کننده هجوم مى آورند. قدرت پردازش و تجزیه و تحلیل آدمى به هر میزانى که باشد از چنبره این پدیده رهایى نداشته و در آن واحد صدها و هزاران اشاره (hint) او را به سوى خود فرا مى خواند. بدین شکل انسان ها تبدیل به موجوداتى خواهند شد که از یک سو با گستره و انبوهى از اطلاعات مواجه شده و از سویى دیگر اجازه و امکان تفکر و تعمق و بالطبع پردازش را نخواهند یافت که عارضه طبیعى آن دل نگرانى (stress) و خستگى الکترونیک است.
4.خشونت الکترونیک: از جمله غرایز بشرى که مانند سایر غرایز در ساختار آدمى نهادینه است، غریزه خشونت است که در اثر ترغیب و رشد دادن آن، انسان را به هیولایى غیرقابل پیش بینى و خارج از تصور تبدیل خواهد کرد. گذشته از ترویج خشونت در رسانه هاى ماهواره اى و تلویزیونى، هم اکنون ده ها هزار سایت بر روى اینترنت به انحاى مختلف تبلیغ خشونت مى نمایند تا از این رهگذر به اهداف مادى خود که سالیانه بالغ بر میلیارد ها دلار است دست یابند.
بسیار بدیهى است که صحنه هاى خشن در فیلم هاى تلویزیونى، سینمایى و بازى هاى رایانه اى، عملکرد مغز کودکان را تحت تاثیر قرار مى دهد که منجر به تغییرات رفتارى خاصى در آنها خواهد شد.
5.پورنوگرافى الکترونیک: دستیابى به تصاویر و فیلم هاى غیراخلاقى به خصوص براى کودکان و جوانان در بزرگراه اطلاعاتى یا اینترنت از مباحث بسیار جدى و نگران کننده اى است که خانواده ها و سایر اقشار فرهنگى و فرهیخته جوامع را به چالش کشیده است. این موارد ضد فرهنگى و ضداخلاقى الکترونیک که تنها در اینترنت شامل ده ها میلیون صفحات الکترونیکى است، کانون خانواده ها و در رأس آن کودکان و جوانان را هدف خود قرار داده است.
6.اعتیاد الکترونیک: تحقیقات و آمار نشان مى دهد که الگوهاى رفتارى اعتیادگونه در بین کاربران دائمى اینترنت وجود داشته و بى وقفه بر تعداد آنها افزوده مى شود.
نگران کننده ترین جنبه اعتیاد به اینترنت، آسیب دیدن کودکان و نوجوانان است که آنها را با ایجاد جذابیت گوناگون در کام خود فرو مى برند.
بدین ترتیب کودکان و نوجوانان به راحتى به سوى بازى هاى چند نفره (Group Games) و حتى بخش هاى مبتذل آن کشیده مى شوند. اعتیاد به اینترنت ساعت هاى بسیار زیادى از طول شب و روز این قبیل افراد را به باد نیستى داده و آنها را به ولگردى الکترونیک و گشت و گذارهاى بى هدف (Surface) مى کشاند. کارشناسان استفاده غیرطبیعى از اینترنت را اصطلاحاً اعتیاد به اینترنت مى نامند. علت اعتیاد به اینترنت در بسیارى از این افراد، دستیابى به راهى براى سرکوبى اضطراب ها و تنش هاى زندگى است. به گفته پژوهشگران درصد اعتیاد به اینترنت در افراد منزوى و همچنین افرادى که در ارتباط هاى اجتماعى و بین فردى خود مشکل دارند بیش از سایرین دیده مى شود.
      برخى از علائم شناخته شده این اختلالات به شرح زیر هستند :

 استفاده از کامپیوتر براى خوشگذرانى، شادى یا وقت گذرانى، احساس افسردگى به هنگامى که از کامپیوتر استفاده نمى کنند، صرف زمان طولانى در شبانه روز با کامپیوتر، صرف هزینه زیاد براى نرم افزار و سخت افزار و فعالیت هاى مرتبط با آن بدون توجیه منطقى، بى توجهى نسبت به کار، مدرسه و خانواده.


 نوشته شده توسط حامد عزیزخانی در سه شنبه 87/7/9 و ساعت 7:0 صبح | نظرات دیگران()
 لیست کل یادداشت های این وبلاگ
چه سعادتی ، همایش پارسی بلاگی ها
اولین پست وبلاگ کاخ سفید
عید ولایت مبارک
دومین کنفرانس شهر الکترونیک ایران
امنیت اطلاعات در شهر الکترونیکی
شهر الکترونیکی به بنگاه دانایی نیاز دارد
اولین جشنواره وبلاگ نویسی روانشناسی
بررسی کارکردهای آموزشی و پژوهشی وبلاگها
چگونه در سایت یا وبلاگ خود امکان خرید اینترنتی ایجاد کنیم
1200 میلیارد تومان صرفه جویی سالا نه با پرداخت الکترونیکی قبض ها
چهارمین همایش روابط عمومی الکترونیک برگزار می شود
اطلاعیه مهم شهر نوشت
زندگی الکترونیکی خوب یا بد؟
خطرات زندگى الکترونیکى
مزایای الکترونیکی بودن
[همه عناوین(67)]

بالا

طراح قالب: رضا امین زاده** پارسی بلاگ پیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ

بالا